Rexel

Rexel

'What a huge eye-opener it was to see things from a new ANGLE'

Hoe kwam Johan Naessens, HR Director bij Rexel, tot nieuwe inzichten dankzij Outward Bound? 

'Ik kwam voor het eerst in contact met Outward Bound in 1988. Bij mijn toenmalige werkgever Bekaert volgde ik gedurende 2 weken een opleiding in het Outward Bound cursushuis in Lustin.' 

Het werd een ervaring die Johan blijvend beïnvloed heeft tijdens de rest van zijn carrière.

'De opleiding was voor mij een echte eye-opener. Ik ontdekte zaken over hoe ik functioneer in een werkomgeving waar ik me totaal niet bewust van was. Je kan stellen dat het voor mij persoonlijk een echte bewustzijnsverruiming was.'

Johan herinnert zich nog heel goed het moment dat hij zichzelf tegenkwam. 

'Samen met de trainer daalden we een 30-tal meter af in een grot en kwamen terecht in de zogenaamde 'geboortespleet'. Plots liet de trainer weten dat we er alleen voorstonden en er enkel als team opnieuw konden uitgeraken. Zo leer je je mede-cursisten meteen echt kennen natuurlijk. Met de toenmalige trainer Yves heb ik ondertussen gedurende 30 jaar een persoonlijke band opgebouwd en hij is nu de Executive Director van Outward Bound Belgium.'

'Onze meest recente samenwerking met Outward Bound dateert van 2 jaar geleden. De Sales Director was toen de drijvende kracht achter de 2015 Sales Convention 'Stronger and Fitter for Tomorrow'. Bij de start van de conventie werden de Rexel Sales medewerkers onderworpen aan teamspirit oefeningen onder begeleiding van 5 trainers. Zo werd de sales conventie op een ludieke manier opgestart en werd het proces van zelfreflectie in gang gezet bij elke deelnemer. Een ideale start voor de Rexel Sales Convention.'

Yves Verraes, Executive Director bij Outward Bound Belgium, licht toe welke methodes hij toepaste om het Rexel Sales Team inzichten te doen verwerven.

'We zaten samen met Johan Naessens (HRM) en Hendrik Derycker (Sales Director) om een optimale inventaris te maken van de doelstellingen van dit programma. De focus moest liggen op het zich bewust worden van de verschillende rollen die middle managers hebben als leidinggevende; meer peoplemanagement, samenwerken met andere teams en overzicht bewaren. Via onze ervaringsgerichte aanpak kreeg  iedere middle manager de kans om een team in een actie te begeleiden en zicht te krijgen op sterkten en zwakten in het aansturen van zijn team. Na een tussentijdse, korte evaluatie kreeg iedere leidinggevende de kans om met de verkregen feedback verder aan de slag te gaan. Op het einde van de cursus formuleerde ieder middle manager dan zijn/haar actieplan om zijn/haar leerpunten verder te ontwikkelen in de bedrijfsrealiteit.'

Rexel België stelt 625 medewerkers te werk in heel België. Tweederde van deze groep bestaat uit Sales profielen verdeeld over 35 filialen. Rexel is globale trendsetter in de distributie van elektrische producten en oplossingen voor de industriële, residentiële en tertiaire markt.

Meer info: www.rexel.be