MONTE PERDIDO

De voorbije 10 jaar startte Outward Bound met mensen met/na kanker 4 maal een traject, waarin een tocht in de Spaanse Pyreneeën en een beklimming van de berg ‘Monte Perdido’ werd ondernomen. In september 2020 zou de 5de editie hiervan doorgegaan zijn, maar door de komst van covid-19 werd een alternatief traject uitgewerkt in België voor 2020-2021. In het 'Monte Perdido traject in België' komen dezelfde doelstellingen aan bod en bereidt de groep zich doorheen het traject ook voor op een ZELFONTWORPEN expeditie: een 4-daagse avontuurlijke tocht doorheen de Ardennen.


Groeitraject "Monte Perdido in België"

samen toewerken naar een expeditie in de Ardennen

Mee mogelijk gemaakt door de steun van de Stichting tegen Kanker met haar Levensloop en kankeronderzoeker Johan Swinnen met zijn hartverwarmend Hout me vast-project 

Het traject start met een kennismakingsgesprek waarin bekeken wordt wat je verwachtingen zijn en of de expeditie iets voor jou kan zijn. Ook kijken we samen welke (fysieke) voorbereidingen nodig zijn om deel te nemen en hoe wij (en onze partners) jou daarin kunnen ondersteunen. Je krijgt de mogelijkheid om deel te nemen aan een conditietest om een aangepast trainingsschema te kunnen volgen. Nadien volgt een eerste tweedaagse in de Ardennen waarin de groep elkaar beter kan leren kennen. In de winter plannen we een stevige stapdag en worden de deelnemers het stappen met wandelstokken aangeleerd. Een Lente-tweedaagse in de Ardennen is praktisch-organisatorisch van aard (kamperen, vuur maken, rugzak inpakken en dragen). De eigenlijke expeditie is een 4-daagse tocht waarin de groep zijn eigen fysieke uitdagingen stelt en zelf mee het vervoersmiddel bepaalt (wandelen, kajakken, Via Ferrata, mountainbike,…). De verschillende activiteiten, hun moeilijkheidsgraad en de volgorde, zullen afhankelijk zijn van de groepssamenstelling en de weersomstandigheden. De laatste nacht sluiten we feestelijk af in een kasteel. Tijdens de laatste namiddag van de expeditie zijn familie en vrienden welkom om mee te genieten, het delen van de kleine en grote overwinningen en samen af te sluiten.

Het hele traject (de weekends én de expeditie) wordt vormgegeven vanuit Adventure Therapy. Deze begeleidingsvorm kent de laatste jaren zowel nationaal als internationaal een groeiende belangstelling. Het is een specifiek format waarin deelnemers avontuurlijke activiteiten beleven met de therapeutische intentie om herstel, groei & inzicht mogelijk te maken. Wereldwijd wordt Adventure Therapy voor mensen met/na kanker steeds meer ingezet in verschillende projecten en landen. Meer info op www.adventuretherapy.eu & www.internationaladventuretherapy.org.


Ik heb ontdekt dat mijn geluk niet langer afhangt van de zaken die me overkomen, maar van de manier waarop ik naar de dingen kijk. Ik ben erin geslaagd om boven mijn gekwetste zelf uit te stijgen en trots te zijn op wie ik geworden ben door mijn ervaringen met kanker. (Deelnemer 2013)


Voor wie?

  • Met dit project richten we ons tot iedereen (vanaf 18 jaar), vrouwen én mannen, die zelf kanker hebben of hebben gehad, recent of al een tijdje geleden en die met of na hun kankerverhaal opnieuw in beweging willen komen, letterlijk en figuurlijk, deelnemers die door kanker in een veranderingsproces zitten en de support van familie en vrienden dikwijls missen.
  • Ervaring hebben met tochten is geen vereiste. Het is wel aangewezen dat deelnemers zich aangetrokken voelen door de natuur en het avontuur van deze tocht.  Daarnaast is het ook belangrijk dat ze zich bewust zijnvan het feit dat het een tocht is met beperkter comfort (bv. slapen op een dunne matras in een tent).
    Bij deelname met (para)medische behandelingen (bv. een stoma, persoonlijk dieet, nood aan regelmatige kinesitherapie,…) bekijken we samen wat mogelijk is.
  • De deelnemer moet minstens een gemiddelde conditie hebben opgebouwd tegen de start van de expeditie, zodat het hem/haar mogelijk maakt deel te nemen aan een meerdaagse tocht in de Ardennen (tochten met dagrugzak met gewicht naar eigen kunnen). We bekijken samen met de deelnemer hoe die voldoende fit kan zijn tegen de expeditie.
  • Groepsgrootte: kleine groep van maximum 12 deelnemers.
  • Het is mogelijk dat een klein aantal plaatsen voorbehouden wordt voor mensen met een andere chronische ziekte.


Data - chronologisch overzicht

  • Startweekend, 2-daagse in Lustin (4-5 September 2020)
  • Conditietest en facultatieve trainingsmomenten (Sept – Dec 2020)
  • Stapdag in de Ardennen (4 December) + workshop ‘wandelen met wandelstokken’
  • Organisatorisch voorbereidingsweekend, 2-daagse in Ardennen (16-17 april 2021) + workshops rond rugzak maken, kamperen, leave no trace, e.d.
  • 4-daagse expeditie, Ardennen (5-8 augustus 2021) met op 8 augustus de uitnodiging van jouw steunfiguren om mee te genieten van de kleine en grote overwinningen en samen af te sluiten.

Als de kandidaat deelnemer besluit om deel te nemen, is het belangrijk dat hij/zij gans het traject doorloopt en ten laatste op de stapdag van 4 december aansluit.

10 dagen samen stappen, lachen, zingen, huilen, sterren kijken …. stil zijn. 10 dagen die me de kracht gaven om grenzen te verleggen en die me de moed gaven om grenzen te aanvaarden. Ik ben teruggekomen als een ander mens. Rijker, krachtiger, met meer veerkracht. (Deelneemster 2011)


Voorbereidingen

Fysiek

Het programma vraagt dat deelnemers zich fysiek goed voorbereiden. Het is belangrijk dat deelnemers trainen tot een gemiddelde basisconditie: men moet fit genoeg zijn om een stevige, meerdaagse tocht en andere buitenactiviteiten in heuvelachtig gebied te doen. Hoe fittermen is, hoe aangenamer de inspanningen kunnen zijn. Tijdens de expeditie draagt elke deelnemer een dagrugzak naar eigen kunnen.

Samen met je huisarts en ons netwerk zoeken we mee naar ondersteuningsmogelijkheden wat betreft deze fysieke training.


Materiaal

Deelnemers moeten beschikken over eigen buitensportkledij, aangepast voor meerdaagse buitenactiviteiten. Tijdens de voorbereidende weekends wordt gedetailleerd advies gegeven over het materiaal. Een trekrugzak, slaapmatje, slaapzak kunnen worden gebruikt van Outward Bound. Ook voor specifiek technisch materiaal zoals grot- en klimgerief zorgt Outward Bound zelf.


Begeleiding 

Ilse Smets

Ilse werkt sinds 1990 voor Outward Bound  België™ en heeft een ruime ervaring in het begeleiden van jongeren en volwassenen uit diverse sectoren (onderwijs, bedrijven, palliatieve zorg, stadsbesturen enz.) Momenteel combineert ze het begeleidingswerk met doceren in een hogeschool en werkt ze als zelfstandige trainer, therapeut en opleider voor o.a. de counselorsopleiding bij Focus On Emotion.

Ilses toenmalige partner, Stef Geens, tevens Outward Bound begeleider, overleed in 2006 aan kanker. Haar motivatie zit in het geloof in het hervinden van ‘vitaliteit’ na het overleven van kanker, respect voor kankerpatiënten, de sterkte van de Outward Bound  methodiek en de gedragenheid door het Outward Bound team. (Ze begeleidde alle vorige Monte Perdido programma's).


Lynn Van Hoof

Lynn is coördinator van het Monte Perdido traject en heeft ervaring in het begeleiden van zowel groepen als individuen met een diverse problematiek. Ze is klinisch psychologe en cliëntgericht/ Emotion-Focused therapeut. Sinds 2011 is ze gepassioneerd door de combinatie tussen natuur en therapie en vastberaden om mensen te verbinden die deze passie delen. Ze is actief in de internationale Adventure Therapy-community en oprichtster van het Europese Adventure Therapy netwerk. Momenteel combineert ze het begeleidingswerk met haar job als studentenpsycholoog in een hogeschool en werkt ze als zelfstandig wandeltherapeut in haar eigen praktijk.

Haar motivatie zit in het geloof in de kracht van de natuur en in Adventure Therapy als methodiek om terug in beweging te komen, letterlijk en figuurlijk.


Logistieke ondersteuners

Een team van ondersteuners zal tijdens de expeditie logistieke taken op zich nemen, zoals vervoer van bagage en bevoorrading tijdens de tocht. Ook kinesisten staan de groep bij indien nodig.


Prijs 

De reële kostprijs van het traject bedraagt 2000 euro per deelnemer. Omdat die kostprijs echter geen struikelblok mag vormen, zijn we volop op zoek naar subsidies en externe sponsoring om het overgrote deel van die kosten te dekken. Onze doelstelling is voldoende sponsoring binnen te halen, zodat deelnemers naar eigen vermogen vanaf 300 euro kunnen deelnemen aan het volledige traject.


Inbegrepen in deze bijdrage: professionele Outward Bound begeleiding door twee begeleiders tijdens al de meerdaagse programma’s, het gebruik van actiemateriaal en –terreinen, voeding, accommodatie (inclusief gebruik van tenten), transport tijdens het programma, logistieke ondersteuning, verzekering van de deelnemers, organisatiekost.

Niet inbegrepen zijn de reis van en naar de weekends en expeditie in de Ardennen, persoonlijk materiaal en kledij.

Indien je financiële situatie het niet toelaat deel te nemen, aarzel dan niet ons te contacteren voor een gespreide betaling of individuele sponsoring. We weten dat ziek zijn heel duur is, en helpen je graag om je deelname toch mogelijk te maken. Elke aanvraag wordt individueel en vertrouwelijk behandeld.


Betalings- en annulatievoorwaarden:

Inschrijving is pas definitief na betaling van het voorschot (25% van totale inschrijvingsprijs) of, bij aanmelding minder dan 2 weken voor aanvang, van de volledige inschrijvingsprijs.

Als een deelnemer besluit om zijn/haar inschrijving te annuleren, zullen volgende kosten worden aangerekend:
– Tot een maand voor aanvang van het programma: kosteloos (een eventueel reeds betaald voorschot wordt volledig terugbetaald)
– Tot twee weken voor aanvang van het programma: 25% van de inschrijvingsprijs (= het voorschot).
– Binnen twee weken voor aanvang van het programma: 100% van de inschrijvingsprijs

Outward Bound heeft het recht een programma te annuleren indien daartoe gegronde redenen bestaan, waaronder onvoldoende deelnemers of overmacht. In geval van annulering door Outward Bound heeft de deelnemer recht op volledige terugbetaling van het reeds betaalde inschrijvingsgeld. De deelnemer heeft geen recht op enige andere compensatie of schadevergoeding.

Je kan een extra bijdrage leveren aan het project door een bedrag naar keuze te storten op hetfonds ‘Vrienden van Outward Bound’ van de Koning Boudewijnstichting

via een fiscaal aftrekbare gift:

https://donate.kbs-frb.be/FVVOutwardBoundSchoolBelgie/~mijn-donatie
Tot eind december 2020 is een fiscale korting van 60% toepasbaar op alle giften i.p.v. de anders geldende 40%.


Ook jouw omgeving kan actie ondernemen via dezelfde weg.



Hoe deelnemen?

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via mail en worden dan uitgenodigd om een aanmeldingsformulier in te vullen. Na selectie uit de aanmeldingen, worden deelnemers uitgenodigd voor een intakegesprek. Outward Bound beslist op basis van de intakegesprekken wie kan deelnemen.

Tegen de expeditie zelf moeten deelnemers een geschiktheidsattest kunnen voorleggen. Dit attest onderschrijft hun geschiktheid voor deelname aan de expeditie en verklaart dat men minstens drie maanden stabiel is. Het attest wordt afgeleverd door een oncoloog of door je persoonlijk behandelend arts.

Interesse om deel te nemen?  Ik wil graag meer info over Monte Perdido 2020





Meer items MONTE PERDIDO

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x